Storyboard
Da var det på tide å gå i grupper og lage et storyboard av en av treatmentene fra gruppa.
Av en gruppe på 4 (Meg, Morten Vikanes, Kenneth Stern og Christoffer Pedersen) var det min treatment som ble valgt med tanke på at det skulle brukes i en kortfilm, og de andre historiene strakk seg over litt for lang tid, og hadde kanskje ikke den enkle rett fram humoren som ofte blir brukt i kortfilmer.
Siden vi hadde ganske liten tid på oss å lage et storyboard, satt vi opp en plan på hvordan vi skulle fordele arbeidet.
Vi startet med å skrive ned de foskjellige shotsene i ruter som et storyboard, så tegnet jeg en veldig rask skisse for hvert enkelt shot, mens de andre kom med innslag og ideer, sånn at vi da kunne arbeide vært for oss uten å sitte å vente på at de andre skulle bli ferdig med noe, for så å sende det videre til nestemann. Siden vi var fire mann på gruppa delte vi opp shotsene slik at personene i gruppa hadde hver sin serie med mest mulig like shots.
F.eks så tok jeg utescener og flesteparten av shotsa hvor katten var involvert, Kenneth hadde scener fra nissehjemmet, og diverse andre bilder med nissen, osv osv.
For at bildene skulle passe med hverandre, lagde Kenneth designet på nissen, jeg katten, og kjøkkenet designet vi sammen. Så da var det bare å gjøre så godt man med å etterlikne designet på de forskjellige tingene.
Med tanke på kameravinkler ville vi gjøre det ganske enkelt, og ikke ha for mye fancy greier.
Storyboardet starter med en utescene med god oversikt over omgivelsene, og for å få den fine stemingen i bildet, at det er kaldt og mørkt ute, mens inne i huset er det varmt og godt. Denne vinkelen brukte vi også får å gjøre seerne oppmerksomme på at huset står tomt.
Vi har brukt ganske mye wide shots for å få frem at nissen er veldig liten i forhold til omgivelsene, og at seerne skal ha oversikt over hvor han befinner seg.
Fade to black har vi valgt å bruke mellom de shotsene det ikke skjer så mye, eller for å vise at det har gått litt tid fra det ene shotet til det neste, noe som funker bra.
Det ble også mye bruk av low angles for å vise bildene fra nissens synsvinkel og få frem at katten er stor og skummel i forhold til nissen.
Vi hadde også i bakhodet at karakteren skulle bevege seg fra venstre til høyre da han reiser fra kottet sitt, og motsatt på veien hjem, noe som ser mer troverdig ut enn når kameranene har masse forskjellige vinkler.
Noe jeg syns var vaskelig var å få perspektivet riktig i tegningene. Skulle gjerne hatt mer tid i forkant av oppgaven til å trene på det.
Siden vi var en gruppe på 4 og valgte å dele opp arbeidsoppgavene på den måten vi gjorde, så ble det jo også 4 forskjellige tegnestiler, men tror fremdeles det funket og at seerne får med seg sammenhangen.
Sluttproduktet syns jeg ble ganske bra, med tanke på kameravinkler og hvordan handlingen i filmen kommer frem. Sånn jeg ser det nå ville jeg beholdt det som det er, men kan jo hende jeg forandrer mening når man får se hvordan det fungerer i praksis, når vi skal lage en 3d-vis av det samme storyboardet.
Da var det på tide å gå i grupper og lage et storyboard av en av treatmentene fra gruppa.
Av en gruppe på 4 (Meg, Morten Vikanes, Kenneth Stern og Christoffer Pedersen) var det min treatment som ble valgt med tanke på at det skulle brukes i en kortfilm, og de andre historiene strakk seg over litt for lang tid, og hadde kanskje ikke den enkle rett fram humoren som ofte blir brukt i kortfilmer.
Siden vi hadde ganske liten tid på oss å lage et storyboard, satt vi opp en plan på hvordan vi skulle fordele arbeidet.
Vi startet med å skrive ned de foskjellige shotsene i ruter som et storyboard, så tegnet jeg en veldig rask skisse for hvert enkelt shot, mens de andre kom med innslag og ideer, sånn at vi da kunne arbeide vært for oss uten å sitte å vente på at de andre skulle bli ferdig med noe, for så å sende det videre til nestemann. Siden vi var fire mann på gruppa delte vi opp shotsene slik at personene i gruppa hadde hver sin serie med mest mulig like shots.
F.eks så tok jeg utescener og flesteparten av shotsa hvor katten var involvert, Kenneth hadde scener fra nissehjemmet, og diverse andre bilder med nissen, osv osv.
For at bildene skulle passe med hverandre, lagde Kenneth designet på nissen, jeg katten, og kjøkkenet designet vi sammen. Så da var det bare å gjøre så godt man med å etterlikne designet på de forskjellige tingene.
Med tanke på kameravinkler ville vi gjøre det ganske enkelt, og ikke ha for mye fancy greier.
Storyboardet starter med en utescene med god oversikt over omgivelsene, og for å få den fine stemingen i bildet, at det er kaldt og mørkt ute, mens inne i huset er det varmt og godt. Denne vinkelen brukte vi også får å gjøre seerne oppmerksomme på at huset står tomt.
Vi har brukt ganske mye wide shots for å få frem at nissen er veldig liten i forhold til omgivelsene, og at seerne skal ha oversikt over hvor han befinner seg.
Fade to black har vi valgt å bruke mellom de shotsene det ikke skjer så mye, eller for å vise at det har gått litt tid fra det ene shotet til det neste, noe som funker bra.
Det ble også mye bruk av low angles for å vise bildene fra nissens synsvinkel og få frem at katten er stor og skummel i forhold til nissen.
Vi hadde også i bakhodet at karakteren skulle bevege seg fra venstre til høyre da han reiser fra kottet sitt, og motsatt på veien hjem, noe som ser mer troverdig ut enn når kameranene har masse forskjellige vinkler.
Noe jeg syns var vaskelig var å få perspektivet riktig i tegningene. Skulle gjerne hatt mer tid i forkant av oppgaven til å trene på det.
Siden vi var en gruppe på 4 og valgte å dele opp arbeidsoppgavene på den måten vi gjorde, så ble det jo også 4 forskjellige tegnestiler, men tror fremdeles det funket og at seerne får med seg sammenhangen.
Sluttproduktet syns jeg ble ganske bra, med tanke på kameravinkler og hvordan handlingen i filmen kommer frem. Sånn jeg ser det nå ville jeg beholdt det som det er, men kan jo hende jeg forandrer mening når man får se hvordan det fungerer i praksis, når vi skal lage en 3d-vis av det samme storyboardet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar